tisdag 3 april 2018

Påsk

Påsk brukar vara vikt för årets första besök i sommarstugan - men inte i år, inte denna kalla vår med sin ihängande kyla. Nej, i år fick det i stället bli ett storstadsbesök och finns det då en bättre stad att åka till än Göteborg?

Vi, maken, dottern med familj och jag, gav oss iväg tidigt på skärtorsdagens morgon för att slippa ifrån all helgtrafik.

Mashuggskyrkan
I Göteborg besökte vi sonen med familj och en "gammal" skolkamrat. På båda ställena blev vi mycket väl undfängnade. Gladast av alla att träffa oss var dock sonsonen. Han ringde tre gånger och frågade när vi skulle komma och när han såg oss genom fönstret sprang han ut och mötte oss med öppna armar - hur gulligt som helst.

Haga, förr
Haga, idag
Äntligen fick jag tillbringa en hel dag på Göteborgs gator. Vi, maken och jag, gick och gick och gick. När vi blev trötta tog vi en tur med båten Älvsnabben och fick se stan ur en annan synvinkel.

Lindholmsberget
Stan
Fullriggaren Göteborg
Hisingen
Sen spenderade (som man säger nu för tiden) vi en halv dag på Naturhistoriska museet. "Mitt" gamla museum kändes ganska mossigt men jag tycker fortfarande det är roligt att gå runt bland alla uppstoppade djur. Även småkillarna verkade nöjda över besöket fastän de tillbringat dagen innan på det mycket mer spektakulära Universeum. Där kostar det 500 kr för en trepersoners familj i inträde medan det är helt gratis (om man inte fikar) på Naturhistoriska.

När jag gick i folkskolan (grundskolan) tog vi ofta buss 56 till Linnéplatsen och traskade upp till Naturhistoriska - alltid med samma mål "De siamesiska tvillingarna". Jag tror vi skulle hittat till hyllan där burken med det fascinerande innehållet stod med förbundna ögon, så många gånger som vi var där. Idag visas inte längre tvillingarna - anses stötande. Tänk, det som vi tyckte var så spännande anses dagens människor inte tåla!


Valen som "gick på grund" i Askimsviken

Tavla med den strandade valen
Även om en celebritet tagits bort så har en annan flyttat in. Jag tänker på alligator "Smilet". Förr levde han i högönsklig välmåga på Sjöfartsmuseet - numera står han uppstoppad i en glasmonter på Naturhistoriska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar