måndag 25 november 2019

Fjärde resan, buss 4

Tänk så mycket man kan lära sig och upptäcka när man bussar runt.

Gullmarsplan

På vår fjärde bussresa, den med buss 4, satt vi nära en man som pratade i telefon. Här var det inte direkt fråga om att tjuvlyssna eftersom halva bussen hörde vad han sa. Han pratade om laxar och rödingar. Var det kanske en sportfiskare? Nej, naturligtvis pratade han om pengar. Att en lax betydde tusen kronor visste jag eftersom den sedeln är och har varit, rosafärgad. Men vad betydde en röding? Efter att ha googlat vet jag nu att det betyder en femhundring - första gången jag hörde det här uttrycket. Även min pappa hade ett slangord för tusenlappen - han sa en "skär". En benämningen, som också syftade på sedelns färg. Kanske är skär ett Göteborgsuttryck för jag har inte kunnat hitta det någonstans. Däremot kallas tusenkronorssedeln också för långsjal och lakan. Gillar sådana uttryck.



Linje 4 blev en riktig långtur. Det tog en hel timma att åka från Gullmarsplan till Radiohuset. Turen gick via Skanstullsbron, Ringenvägen, Hornsgatan till Hornstull sen över Västerbron till Fridhemsplan och St Eriksgatan till Valhallavägen och via lite kringelkrokar till radiouset.


Jättebyggnaden radiohuset var alltså slutstation för vår resa. Jag har både sett och varit inne i radiohuset men inte noterat att det var så häpnadsväckande stort. Framför huset stod radiolegenden Sven Jerring och intervjuade en av våra stora löpare Gunder Hägg.



När vi lämnat bussen promenerade vi till Strandvägen och fortsatte sedan gå gatan fram tills vi kom till Dramaten vid Nybroplan. Där svängde vi upp till Östermalmstorg och passade på att besöka den temporära saluhallen, Östermalmshallen, som tar upp nästan hela torget. Härligt att gå runt och titta på alla godsaker. Vi fastnade för ett butik där man sålde fläskkotletter från Iberien.


De iberiska kotletterna (från grisen med svarta klövar) var inte billiga men vi köpte var sin. (Två kotletter på tillsammans 300 g kostade 150 kr.) Kotletterna var verkligen goda - både möra och smakrika. Jag stekte dem ca 2 minuter på varje sida och sen fick de eftersteka en stund. Till kotletterna serverade jag smaksatt potatispuré, sallad och sky och ett gott portugisiskt vin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar