tisdag 19 november 2019

Tredje resan; nr 3 (och 57)

Innan vi kunde påbörja vår tredje bussresan, den med linje 3, skulle vi uträtta ett ärende. Vi var därför tvugna att ta buss 57 från Timmermansgatan till Karolinska sjukhuset innan vi kunde gå på trean. Det blev en lång startsträcka förbi delvis "nya" gator.

På Skeppsbron passerade vi, åkande på 
linje 57, en gran som växer nedåt

Men kan vi efter den här turen, säga att vi också åkt linje 57? Tveksamt, dels åkte vi den alldeles för tidigt (mellan linje 2 och 3) dels åkte vi inte hela sträckan. Men om vi skulle tröttna på bussåkandet, innan vi hunnit åka alla linjer, kan jag med viss reservation säga att vi även har åkt 57-an.


Buss 3 går mellan två av stans två stora sjukhus, Karolinska (gamla Karolinska) och Södersjukhuset. Turen går genom Hagastan, via St Eriksgatan, Hantverkargatan till Slussen, längs Folkungagatan och Ringen till slutdestinationen Södersjukhuset.


När vi började turen vid Karolinska, var bussen i det närmaste tom och så förblev den tills vi kom till Slussen men där blev den, å andra sidan, "knökfull".


Vi har nu åkt med tre blåbussar - åtminstone en, nr 4, återstår. De blå bussarna kallas Stombussar och verkar vara extra långa och gå ofta.

"Vid sjukhusets grindar", Edvid Öhrström

Vad själva ordet STOM står för har jag inte lyckats luska ut men så här sammanfattar SL vad som gäller för Stombussarna: "Stombusstrafiken ska kännetecknas av hög turtäthet, snabbhet, tydlighet och pålitlighet".

Efter att ha åkt med tre Stombussar tycker jag kännetecknet hög turtäthet stämmer men inte går de fortare än andra bussar och vari tydligheten och pålitligheten ligger, förstår jag inte heller. Jag förstår inte ens vad kännetecknet tydlighet står för. Det enda jag kan tänka mig är att de är blåmålade - men så simpelt kan det väl ändå inte vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar