lördag 2 november 2019

St Göran

Göteborgsbarnbarnet och hans mamma hade tagit tåget till Stockholm för att träffa och leka med de jämngamla kusinerna. På tåget hade de läst en spännande bok där St Göran och draken spelade en viktig roll.

Första dagen i Stockholm började vi därför med att ta båten till Stadshuset för att titta på honom - Göran. Han skulle hålla till där, hade dom läst i boken. Mycket riktigt, högt uppe på stadshustornet hade han intagit en försvarsposition.


Trots att jag passerar stadshuset när jag åker in till stan med båten har jag aldrig lagt märke till honom. Nästa gång kanske jag vinkar lite diskret.


Statyn "St Göran och draken", som ska symbolisera Sten Stures seger över Danmark (draken) i slaget vid Brunkeberg 1471, finns på flera ställen i stan. Jag uppfattar "St Göran och draken" som vår något yngre motsvarighet till "Slaget vid Hastings" - alltså vår Bayeuxtapet.


Andra Stockholmsdagen gav i oss iväg för att titta på honom, St Göran och hans drake, i Gamla stan.

Först gick vi till Storkyrkan.


Sen gick vi till Köpmantorget.


För att riktigt få frossa i riddare och riddarutrustningar avslutade vi stadsbesöket med att gå till livrustkammaren.



Barnbarnet ville gärna se riddaren han läst om. Jag tycker också det är roligt att uppsöka platser jag läst om - så där har vi något gemensamt, barnbarnet och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar