fredag 26 juni 2020

Enquist

"Den oemotståndliga undergången" så betraktar PO Enquist sitt liv under de tre år han bor i Paris. Han är fylld av ångest och oro. Han kan inte skriva. Han är alkoholist.

Jag har inget sug efter att läsa tjocka, flera hundra sidor långa berättelser, som framgångsrika karlar skrivit om sig själva. Tror mig veta hur sådana böcker är redan innan jag öppnat dom och behöver inte få mina förutfattade meningar bekräftade. Men den här gången gällde det en bokcirkelbok och då kommer saken i ett annat läge - då måste boken läsas även om den är tjock och skriven av en manlig författare.


Det var ändå med viss skepsis jag gav mig i kast med P O Enquists "Ett annat liv" och fick inse att jag haft fel. Alla karlar som skriver memoarer förhäver sig inte.

"Ett annat liv" handlar om P O Enquists våndor, tvivel, tillkortakommanden och hans alkoholism. Han som en gång lovat sin mamma att "inte komma ut i spriten" blir alkoholist.

När det är som värst ser han krälande djur i taket men eftersom hans benjaminfikus dog, ersattes och dog igen - borde han vetat vad han hade att vänta.

Boken är mycket fängslande och mycket läsvärd. Enquist återkommer hela tiden till sin barndom och vem han egentligen är. Vi får följa "hans" liv från det att han ligger på golvet hemma i Hjoggböle och ritar kartor fram tills han blir helnykterist men vi får bara följa med på nedslag här och var.

Roligt att han skriver om sig själv i tredje person - "han" blir en person boken. Också roligt att jag lyssnade på Enquists egen uppläsning så att det blir korrekt betoning och uttal på västerbottniskan.

På flera ställen i boken skriver Enquist om "Kapten Nemos bibliotek", boken han började skriva när han var som mest nedgången, och som räddade livet på honom. När jag var klar med "Ett annat liv" fortsatte jag därför direkt med "Kapten Nemos bibliotek".


"Kapten Nemos bibliotek" har flera teman. Huvudtemat är "att bli bortvald" (bottnar i den förväxling som skedde av två barn på Bureå sjukstuga) men den handlar också om att höra röster och se syner (alkoholism?) och om religion. Är kapten Nemo pojkens Gud och Eeva-Lisa (hans fostersyster i livet) människosonen - han som inte har tid. Kanske handlar den också om hur vi tar hand om de som inte klarar sig själva. "Kapten Nemos bibliotek" är mycket fängslande men också svår. Tror inte jag begrep den helt och hållet. Måste nog läsa om den om ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar