måndag 15 juni 2020

Tekniskt under

Ibland har man tekniken med sig, ibland har man den mot sig och ibland fattar man ingenting.


Denna coronavår har vår kontakt med barnen mestadels skett via en applikation i våra telefoner. Fungerade perfekt ända tills det tog tvärstopp.

Familjens minste lilla kille har ett gott öga till sin morfar och vill ofta ringa till just honom. En dag kunde dock inte morfar svara honom. De kunde se varandra men kommunikationen var, så att säga, envägs. Mycket irriterande.


Alla engagerades men ingen lösning stod att finna. Till slut återstod bara ett alternativ - ny telefon! Sen kunde morfadern och hans barnbarn återigen börja ha sina intelligenta utbyten om tekniska prylar.

Någon vecka senare när lilleman ännu en gång skulle ringa till sin morfar började det konstigt nog ringa i den gamla telefonen - den utan simkort! Jag tipsade maken att det ringde i hans gamla telefon. "Omöjligt, jag håller ju i telefonen (den med simkort) och det ringer inte" fick jag till svar. När det ringde i den gamla telefonen för tredje gången var det till slut någon som kände sig manad att svara (dock inte jag).


Det var lilleman som ringde - ville ånyo diskutera hur dammsugarslangen fungerade - och under över alla under, nu kunde morfar prata med sitt barnbarn i den gamla telefonen.

Hur detta gick till är fortfarande en olöst gåta. Att det ringde i den gamla telefonen kan förklaras av att ljudet var avstängt på den nya och samtalet gick över internet (inget simkort krävs) men att det plötsligt gick att prata med lillkille igen tror jag måste betrakras som ett tekniskt under.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar