måndag 22 juni 2020

5-års eftersläpning

Förr var jag väldigt noga med att vi inte skulle ha TV i stuga. Tyckte vi skulle leva ett enkelt "stugliv".

Om det regnade kunde vi spela spel eller läsa, inte sitta framför TVn. När det skulle spelas avgörande matcher i fotbolls-WM/EM åt vi middag på någon restaurang där det fanns TV så att vi kunde följa matchen. På sommarlovet i stugan hade man å andra sidan kompenserande privilegier. Där fick man dricka O'boy och äta sötmüssli - något som aldrig skulle hända på Alnön. Det skulle vara skillnad mellan vinter- och sommarliv, tyckte jag.


Men livet förändras och rätt som det var skulle jag bo i stugan alldeles själv. Hade ingen att spela monopol eller kinaschack med och kunde inte sitta och läsa både dag och kväll. Då var det läge för TVn att göra entré.

Fortfarande gällde dock "tablåtittande". Skulle jag titta på Ernst fick jag göra det klockan åtta på torsdagar oavsett om det sammanföll med middagen eller inte. Det betydde att Ernst fick "stryka på foten" nästan varje vecka.

I år har vi tagit ytterligare ett steg på den elektroniska vägen. Vi har skaffat trådlöst nät med obegränsad surf!

Det betyder att vi nu, när det börjar skymma ute, kan sätta oss i fåtöljerna och binge-titta en hel serie. Först ut var den lite kufiska "Dubblin murders". Riktigt mysigt med detta binge-tittande. Ser fram emot det när solen börjar dala.


Binge-tittade blev på modet för ca fem år sedan men först nu har jag lärt mig både ordet och dess tillämpning - att titta på en hel serie i ett svep.

Ligger alltså fem år efter. Undrar om det också gäller för riskgrupps-tillhörighet? I så fall tillhör vi inte längre gruppen äldre-äldre och borde ha mycket större frihet - ja, till och med slippa Coronakarantänen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar