lördag 18 september 2021

Chockad

På väg hem från stan passade maken på att handla från ett av stånden på torget. Men men vad hade han köpt?

Upp ur kassen plockade han det här och frågade mig vad det var. Gissade på en frukt.


Sen kom chocken: "Den kostade 100 kr". "Hundra spänn för den där! Kan inte vara sant."

Den inköpta frukten liknade en mango men mango brukar vara gröna och kostar bara en bråkdel. Max 30 kr.


Jag frågade några kamrater och alla tyckte den liknade en mango men nej - inte till det priset. Nästa dag, när jag korsade torget, passade jag på att undersöka saken.


Det var en mango! Köpt till ett kilopris av 150 kr!! Att vi köpt en mango och betalt 100 kr var dock så otroligt att jag skulle få 200 kronor tillbaka om jag kunde visa kvitto.

Väl hemma kontrollvägde vi vår mango. Den vägde hela 500 gram så när allt kom omkring hade vi bara betalt 25 kr för mycket. Sensmoralen blir; köp aldrig en mangon utan att kolla kilopriset!

Mums!

Sen köpte jag en helt vanlig, stenhård, grön mango märkt "ätmogen" på Konsum för 23 kr (styckpris). Nu är frågan om den någonsin blir så mjuk att den går att äta. Lika god som den gula blir den nog aldrig. Kanske var det trots allt den dyra som var det bästa köpet även om kilopriset på den gröna bara var 67 kr.


Men vad är egentligen en mango?

Jo, "en mango är en ätbar stenfrukt som produceras av det tropiska trädet Mangifera indica som tros ha sitt ursprung i regionen mellan nordvästra Myanmar, Bangladesh och nordöstra Indien."

"Mjuk som sammet, saftig som få och med en sötma som tar dig till tropikerna och tillbaks i en enda tugga - för många fruktälskare är mangon delikatessen nummer ett."

Smakar det, så kostar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar