fredag 10 september 2021

Hoppande

Det är så skönt att sommaren inte tar slut för att vi lämnar sommarstugan. I går t.ex. var det 23⁰ varmt och sol - kändes som en julidag.

Tog som vanligt båten till stan där jag möttes av min "gamla" skolkamrat. Från centralen fortsatte vi med spårvagn till Waldenarsudde och promenerade sedan vidare utefter vattnet till Blockhusudden (nästan 10 000 steg). Vi ville se hur Tsunamimonumentet tog sig ut idag.



Dagen efter invigningen av monumentet, den 5 juni 2018, tittade vi på det för första gången. Jag tyckte då det var väldigt fint - jordvallar klädda med blå blommor kring en lutande platta med offrens namn. Jag tolkade det som att de blå blommande vallarna symboliserade tsunamivågorna. I går fanns det inte spår av blå blommor men det var ändå fint. När jag googlade stod det heller inget om vågor däremot fick jag veta att spiralerna runt minnesplattan var formade efter den gyllene spiralen.



Sen var det dags för lunch i Thielska galleriets trädgård. Vi delade på en sallad men lyxade till det med ett glas vin - mitt på dan. Allt var så perfekt så vi blev sittande kvar både länge och väl - så länge att vi fick hoppa konsten inne i galleriet.


I stället hoppade vi på båten som tog oss till Nybroviken och Karin Mamma Anderssons utställning på Svenskt Tenn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar