söndag 12 september 2021

Rivstart

I år har hösten rivstartat. "Alla" Coronarestriktioner borta och vi får göra vad vi vill. Under de två veckor vi varit hemma har jag varit aktiv som aldrig förr.

Förra lördagen var extra intensiv då åkte yngsta dottern, jag och tre små killar till Tom Tits i Södertälje och stannade där i fyra långa  timmar.



Den här helgen hade vi bestämt oss för att åka till Birka på fredan och till Fjäderholmarna på lördan. Birka skulle passa så bra eftersom jag börjat på Birkagården igen och där är det vikingatid.

Men när det blev fredag orkade vi inte ge oss ut "mitt i natten" utan bestämde oss för att bara ta det lugnt (maken hade dessutom ont i ryggen).

Men på lördan var det fullt ös igen - till Fjäderholnarna!


Den lilla ögruppen Fjäderholmarna ligger mitt i Stockholms  inlopp. Vi tog båten från Slussen och efter en halvtimma steg vi i land. En fin men bullrig båtresa. Gammal båt med motor som dundrade förskräckligt.


Är det månne netsuker jag ser?

På Fjäderholmarna fikade vi, promenerade runt ön, tittade på konsthantverk och gamla allmogebåtar och åt lunch. Sen var det läge att ta båten tillbaka till stan igen.




När jag senare pratade med äldsta dottern, som jobbar med förorenad mark, om vår utflykt fick jag veta att hela ön är blyindränkt. Men vi rullade inte runt i sanden så för vår del var det nog inte så farligt men det är ändå hemskt hur vi människor förstör och ställer till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar