tisdag 12 juli 2011

Kan man överkonsumera kultur?

Jag vet inte om det finns någon övre gräns för hur mycket kultur man kan "konsumera" men jag tror vi ligger på gränsen. När min tidigare arbetskamrat G och hennes man hälsade på, lyckades vi klämma in tre konstutställningar på två dagar - det får väl nästan betraktas som världsrekord! Alla tre utställningarna var bra - intressanta och roliga. Jag delar upp dem på tre inlägg, så att ni, mina kära läsare, inte ska bli uttröttade.


På akvarellmuseet i Skärhamn ställer man varje år ut tavlor av en välkänd akvarellmålare - i år var det Emil Noldes tavlor, som smyckade väggarna. Vi var alla fyra överens om att vi ville följa en guidad visning. Den första turen skulle inte starta förrän om en och en halv timma – alltså började vi med lunch. Hela den fina matsalen var uppdukad och helt tom - inte en gäst - men tyvärr - alla bord var reserverade! Aningen snopet - inte en gäst och ändå fullsatt! Om vi kunde sitta utomhus kunde vi till nöds (kändes det som) få äta. När vi hade ätit klart och frusit färdigt, var restaurangen fortfarande tom men en grupp äldre var på väg in. Säkert  var det dessa pensionärer som hade bokat alla platserna - på en ”Resa till hemligt mål" (som min kusin I skulle ha sagt).




Noldes måleri kallas expressionistiskt, fick vi lära oss av den fantastiske guiden. Guiden berättade inlevelsefullt och intressant om Emil Noldes liv och måleri. Nolde var tysk - ja stortysk - och det finns nog en del dunkelt i hans liv som vi helst inte vill ha reda på - men måla det kunde han. Vilka blommor! Han målade med starka färger - ofta komplementfärger. Nolde målade också automatiskt!! Vi tyckte alla fyra att det lät väldigt konstigt. Automatiskt måleri! Det lustigaste var dock att när vi kom hem och diskuterade det automatiska måleriet hade vi fyra olika uppfattningar om vilka tavlor som var målade med denna teknik.


Tavlor fotograferade från affisch

När jag (utan blixt) skulle fota några tavlor kom man och sa till mig att ”av upphovsrättsliga skäl” fick jag inte fotografera. Vad då "Upphovsrättsliga skäl"? Skulle jag kräva någon slags upphovsrätt till tavlorna för att jag fotat dem! Mycket dumt påstående. På vissa museer får man fota hur mycket man vill. På andra, som akvarellmuseet, har man en massa onödiga restriktioner.



2 kommentarer:

  1. Vad trevligt att frossa i kultur. Men när kommer nästa inlägg? Såg ni på semifinalen?

    SvaraRadera
  2. Man får inte fotografera konstverk som är yngre än 70 år på ngt museum. Det är inte museet utan konstnärernas egen organisation som har bestämt. Mycket trevligt att du hann ta några bilder i alla fall och nej, man kan inte överkonsumera kultur.

    SvaraRadera