söndag 17 juli 2011

Saltarvet

I Fiskebäckskil finns en liten privat konsthall som jag tycker är väldigt vacker. Enkla grå trähus försedda med vackra lanteniner och behandlade med järnvitriol. Hit for vi för vårt tredje konstbesök denna vecka.



I denna lilla konsthall, som kallas Samling Saltarvet, "visas det bästa inom svensk samtidskonst" (enligt Saltarvets egen broschyr).Där visas dels konst från bassamlingen (med verk bl.a av Lena Cronqvist, Dan Wolgers, Karin Mamma Andersson), dels separata utställningar. Nedan kan ni se exempel på några alster.

Linn Fernström; Ängeln


Patrik Larsson; Färgklump

Karin Mamma Andersson; Grop

Denna högklassiga samtidskonst kan ibland vara lite svår men den är alltid intressant och engagerande. Jag blev t.ex väldigt förvånad när jag såg en tavla som var påfallande lik en av de tavlor vi har hängande hemma i stugan. Tavlan i stugan har lilla barnbarnet gjort. Även om vår tavla är väldigt fin tycker jag ändå att det är konstigt att jag spontant tyckte att vår barntavla var jämförbar med en tavla gjord av en etablerad konstnär.

Är det juste att uttrycka sig på detta sätt? Kan en tavla som har ett försäljningspris på 112.000 kr jämföras med en tavla gjord av en 5-åring? Nog är detta en intressant diskussion. Titta själv och jämför!

Jarl Ingvarsson; Salta katta skola

Ragnar Högberg; Klockor

2 kommentarer:

  1. Snygga tavlor, men Ragnars var nästan finast, i alla fall finare än 112000-kronors tavlan.

    SvaraRadera
  2. Det är inte alls någon intressant diskussion. Du förstår inget. Det är inte lätt att måla som Jarl Ingvarsson.

    SvaraRadera