lördag 17 september 2011

Hälsans Stig

Nu har det gått ett helt år sedan jag gick min pilgrimsvandring - i alla fall sen starten den 12 september.Vid den här tiden förra året hade jag tränat regelbundet och hade ganska god kondition men nu är det ånyo förfall.

Det har det blivit lite si och så (mest så = inget alls) även med mitt gympande, eftersom jag var i Stockholm en hel vecka och sedan fick ont i ryggen - jag som förra veckan skrev så hurtigt att "Nu är det dag!".


I Sundsvall satsar man på hälsan! Man har satt upp skyltar över "Hälsans Stig"  utefter vägar. På skyltarna visar men en rundslinga. Följer man skyltarna kommer man alltså tillbaka till utgångspunkten. Lite fånigt -tycker jag. Det är ju bara att ge sig ut och gå och när man är nöjd svänger man. Sen kommer man tillbaka hem efter ungefär lika lång tid. Det behöver man väl inga dyra skyltar för att begripa.


Själv har jag flera olika rundor som jag brukar promenera. En av dem (den enklaste) sammanfaller delvis med "Hälsans Stig". Mina promenader brukar vara mellan en och en och en halv timma. Sen brukar jag stanna till lite i stan, på hemvägen.

I dag avverkade jag 12 842 steg och med en steglängd på 62 cm skulle jag alltså ha tillryggalagt nästan 8 km. Jag var ute över tre timmar men jag gick nog inte i mer än i två - resten av tiden var jag på biblioteket. Nedan visar jag några vyer från dagens promenad.
Gravkullar i Granlo
Selånger

1 kommentar:

  1. Promenera är trevligare än att jympa ändå! Vad många steg du fick!

    SvaraRadera