tisdag 13 september 2011

Pekingresa - igen?

Nu har jag varit i Peking igen men den här gången åkte jag inte till Kina utan till Östergötland dit sonen och hans sambo har flyttat. Vi tog buss från Stockholm och två timmar senare var vi framme i Norrköping - en helt öde stad på Östgötaslätten. Någon timma senare, när vi ätit lunch och gick ut för att titta oss omkring hade Norrköpingsborna vaknat till liv och vi var inte längre ensamma på stan.

Vi promenerade genom industrikvarteren och imponerades av de vackra gamla industribyggnaderna som låg mitt ute i strömmen. Här finns numera bl.a. universitetet och Arbetets museum. Vi besökte naturligtvis museet både för att få en kopp eftermiddagskaffe men också för att titta på utställningarna. Man visade bruksföremål från alla decennier under 1900-talet och nostalgifaktorn var skyhög. Här fanns alla gamla saker, som nyss varit en del av vardagen men nu ersatts av nya prylar. Vi tittade också på en utställning av satirtecknare EWK.

Norrköping blev godkänd - inte som Göteborg men helt ok.








Till och med min gamla basker fanns att titta på

2 kommentarer:

  1. Roligt att ni kom, fast jag tycker att ni skulle ha stannat lite längre!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också det var kul att komma på besök! /Malin

    SvaraRadera