onsdag 14 september 2011

Världsarv

I våras såg jag en film om Skogskyrkogården, som ligger strax utanför Stockholm. Jag blev mycket fascinerad av programmet och bestämde jag mig för att åka dit någon gång när jag var i Stockholm.

Nu hade denna lämpliga dag infallit och jag gav mig iväg på en lång resa med både pendeltåg och tunnelbana. Innan jag gav mig iväg läste jag på lite. Kyrkogården ritades av Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz och finns med på Unescos världsarvslista. I beskrivningen läste jag bl.a. "att vandra genom Skogskyrkogårdens landskap och att besöka de olika kapellen innebär en unik konst-, arkitektur- och naturupplevelse" men tyvärr visade det sig att alla kapell var stängda för besökare. På fredagar är det begravningar, eller förrättningar som de sa, inbokade hela dagen och då är det stängt för turister. Jag valde alltså den sämsta av dagar för detta besök men jag gick omkring en stund och tittade bl.a. på den fantastiska mur som löper runt hela området. Muren är 4000 meter lång och det tog hela nio år att bygga den. Vilket jobb! Precis innan jag åkte hem igen gick jag förbi en liten Tidlösa.





2 kommentarer: