onsdag 28 mars 2012

Sjón (Sigurjón Birgir Sigurðsson); Skugga-Baldur****

Skugga-Baldur är en folksaga från Island. Denna lilla tunna bok - glest skriven med stora bokstäver - innehåller "allt". Så här ska god litteratur vara - en bra historia, skriven med ett vackert, poetiskt språk och ett överraskande slut. Så mycket innehåll med så begränsad text - fantastiskt. Alla dessa böcker jag läst som bara innehåller ord, ord och ord men en mycket tunn historia. Här är det tvärt om - en riktigt spännande, stundtals overklig historia, inte ett ord för mycket och ett oväntat slut. Läs den!

Skugga-Baldur var mars månads bok i vår cirkel, som har temat "All världens litteratur". Det är trevligt att träffas och prata om den bok man just läst. Jag kände inte alls till Sjón, jag hade inte ens hört talas om honom men Gertrud, som jag satt bredvid, hade läst allt av honom. Sjón är en av hennes favoriter. Jag måste dra ned på mitt deckarläsande och söka mig över till andra böcker som är mer engagerande. Ska jag någon gång kunna säga "Hen är min favoritförfattare. Jag har läst alla böcker som hen har skrivit"? Nej, jag tror inte det.


Biblioteket (som driver vår cirkel) hade bjudit in Sundsvalls tidning till tisdagens träff och därför fanns det i dag ett långt reportage i tidningen under rubriken "Ger bredare läsarutbyte". Kul.

1 kommentar:

  1. Va kul att ni kom med i tidningen och va proffsig du ser ut där du sitter och skriver!

    SvaraRadera