onsdag 25 april 2012

Motstånd

Vissa saker är det svårt att komma igång med. Det gäller till exempel tvätt. Jag känner alltid motstånd att ge mig iväg till tvättstugan - det är så mycket mysigare och trevligare att sitta i soffan och läsa. Jag har delvis löst problemet genom att ta med mig tvätten när jag går ut. Stoppa maskinen full och starta direkt. Sen är jag fri! På hemvägen passerar jag tvättstugan igen och då gör jag moment nummer två - fyller och startar torktumlaren. Sen lyckas jag för det mesta ge mig ned i källaren för att mangla, stryka och hänga in i torkskåpet. För att slippa gå ut en gång till skickar jag ett snabbt SMS till maken att han måste passera tvättstugan på vägen hem. När det flyter så här är det bra men...


.. det finns dagar när jag kommer till tvättstugan och den är upptagen (jag bokar aldrig tid utan kör med spontantvätt). Då måste jag lämna tvätten och boka tid senare, ev till och med nästa dag men då är det svårt att uppbåda den energi som behövs för att jag ska komma igång med tvätteriet. Idag var det en sådan dag. Upptaget i går - tid inbokad i dag. Jag hittade på alla ursäkter som fanns för att slippa gå till tvättstugan - jag till och med städade.
Detta interna motstånd leder då och då till att jag överskrider mina tvättider och grannar (som har bokat tid) kommer till en upptagen tvättstuga. Det är ju bedrövligt. Jag som har all tid i världen borde väl kunna passa tvättiderna! Turligt nog har föreningen ett bibliotek i rummet bredvid tvättstugan så väntetiderna kan, trots allt, utnyttjas på ett trevligt sätt - tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar