torsdag 19 april 2012

Sex lager

Jag använder alla kläder jag har med mig vid mitt Amsterdamsbesök - totalt blir det sex lager! De tunnare, som var medpackade för värmens skull, kan jag ha under mina vårkläder.Tur är väl det för annars skulle jag överhuvudtaget inte kunna vistas utomhus.

Men trots kylan är det otroligt många människor ute - överallt. Jag upphör inte att förundras över folklivet, cyklarna och kanalerna. Det finns cyklar i alla modell - många dekorerade med blommor.




När vi gick förbi en husbåt passade vi på att fråga två personer, som satt på båtens däck och rökte, hur det var att leva och bo i en husbåt. Det visade sig då att de inte bodde i båten permanent. De hade bara hyrt den för en liten semester i Amsterdam. Mitt emot vårt hotell låg det en B&B husbåt

Husen här i Amsterdam är smala och höga med vackra gavlar ut mot kanalerna. När vi passerade ett hus med öppen dörr, tittade jag in och såg då en trappan som gick rakt upp - det var som att ha en stege inomhus. Husen är relativt höga. Tänk att klättra uppför en stege till andra, tredje och fjärde våningen. Hemma klagar vi på om vi ska till tredje våningen i ett hus (med breda väl avpassade trappsteg i mjuk lutning) om det saknas hiss.

I går var vi, största delen av dagen, på van Gogh museet. Mycket fängslande och utmärkt när det är kallt utomhus, men vi hann också promenera runt stan och besöka "Det röda distriktet" - som inte är en proletär beteckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar