måndag 16 april 2012

Var är den - våren?

Möt våren i Amsterdam - stod det i tidningen för ett tag sedan. Sagt och gjort (som jag brukar skriva för att ge intryck av handlingskraft) - vi beställde en fyradagarstripp till Amsterdam men inte mötte vi någon vår inte! Här är iskallt - nästan värre än hemma - och kläderna är dessutom valda efter tidningsrubriken.

Nu, när vi har varit här en hel dag, kan jag skriva "Släng dig i väggen Göteborg!". Här är du överträffad på det mesta - vad är Rosenlundskanalen mot Amsterdams 10 mil kanaler, här susar spårvagnarna fram obehindrat överallt i hög fart - härs och tvärs över gator och torg - inte alls tyst och försiktigt som i Götet. Cyklar och cyklister finns det överallt. Jag tror aldrig jag sett så många cyklar någon annanstans.


Amsterdam verkar vara en mycket trevlig och gemytlig stad - om det inte vore för kylan. Vi har besökt flera caféer (mest för att tina upp lite grand) och restauranger, åkt kanalbåt och varit och tittat i Anne Franks hus. Nu har vi uttröttade dragit oss tillbaka till hotellet för att planera morgondagen.


Anne Franks hus och det som visas där är gripande och upplysande. När nazismen skildras ur en ung flickas perspektiv blir berättelsen mycket stark och personlig. En sådan berättelse leder till mer eftertanke än all statistik i världen.




1 kommentar:

  1. Som liten tröst kan jag berätta att snön vräker ned i Sundsvall och marken är alldeles vit./bmo

    SvaraRadera