tisdag 10 april 2012

Spännande bilresor

Jag hade knappt kommit hem från Stockholm förrän vi gav oss iväg igen - denna gång till Västkusten. Det är alltid lika spännande att göra dessa långa bilresor på ca tio timmar (enkel väg). Tiden flyger iväg eftersom vi är djupt involverade i något mordfall. Vi måste naturligtvis stanna och fika en eller två gånger men sen hoppar vi fort in i bilen igen så att vi kan få reda på hur det hela avlöper i - våra ljudböcker.

På nedresan lyssnade vi på Åsa Larssons nya bok "Till offer åt Molok" (***) - denna gång hade jag köpt boken i mp3-format. Jag läste först över den till min PC och sen vidare till min I-pod. På så vis skulle vi kunna lyssna på hela boken i ett svep utan att behöva byta skivor. Det fungerade väl si så där. Redan när uppläsaren kom till slutet av ett kapitel började hon uppläsningen av nästa kapitel. Hon pratade, så att säga, i munnen på sig själv. I början var det irriterande men sen vande man sig.

Tyvärr startade vi vår hemfärd utan bok och var därför "tvungna" att stanna vid första bästa affär för kompletteringsinköp - det blev i en matvaruaffär med mycket begränsat utbud av CD-böcker. Ur det minimala antalet titlar valde vi Dean Koontz bok "Hjälten" (**).


Åsa Larsson, som är en av mina favoritdeckarförfattare, har skrivit en intressant bok. Jag gillade själva storyn. Jag gillade miljöskildringarna och boken var ganska spännande (om än förutsägbar). Jag tyckte däremot inte om hennes sätt att porträttera människorna - i mitt tycke blev de stereotyper - goda eller onda. Sen måste jag nog också säga hon framställde norrlänningar (norrbottningar) som dumma, slafsiga, ohyfsade människor, ofta illa klädda i mysbyxor och till råga på allt var de också fördomsfulla. Jag, som bott i norrland i över 30 år, kan inte hålla med henne i hennes sätt att skildrar norrlänningar -  även om min erfarenhet kommer från en "storstad" vid kusten (men jag känner ju också en och annan norrbottning).

Hemresans hjälte höll till i Kalifornien. Boken var mycket amerikansk - spännande, högt tempo, orealistisk  med ett väntat slut. Inget jag kan rekommendera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar