torsdag 11 oktober 2012

Fåglar, fåglar, fåglar

Så fort  jag inte kan sova lyssnar jag på "naturmorgon", ett radioprogram som sänds klockan sex varje lördagsmorgon. Jag "poddar" naturligtvis ned programmet - inte är jag uppe och lyssnar klockan sex inte. Programmet har natur som tema och i varje program har man sänt ut en fältreporter som, så att säga, rapporterar direkt från naturen. Väldigt ofta är dessa fältreportrar ute och tittar på fåglar.

I går fördjupade jag mitt "fågelintresse" ytterligare genom att besöka Lars Jonssons utställning "Närvaro" på Waldermarsudde. Oj, så mycket fåglar! Vackra fåglar, målade i akvarell och olja. Lars J har ägnat hela sitt liv åt att måla fåglar och nog kan han måla allt.  Man kan säga att han jobbar som fältkonstnär, åker ut i naturen, tittar på fåglarna med fältkikare och skissar ned det han ser. Sen komponerar och målar han stora oljemålningar hemma i sin ateljé, utifrån sina skisser och akvareller.


Ibland tyckte jag de stora oljemålningarna blev lite stela. De de såg lite för arrangerade ut. Nej, jag gillade allt de i hast målade akvarellerna bättre. De hade mer liv. Om fåglarna var riktigt avbildade kunde jag inte avgöra och jag brydde mig inte heller om att kolla vilka fåglar han hade målat. Jag gick bara runt och tittade på de vackra tavlorna. Vi hade ingen guide på Lars Jonssons utställningen men det hade vi när vi tittade på permanentuställningen.


Jag gillar verkligen att gå på guidade visningar, särskilt med en så bra guide som vi hade på Waldemarsudde. Kvinnan som visade oss runt var så engagerad och berättade så inlevelsefullt och initierat om tavlorna att det var en ren njutning att lyssna på henne. Hon sa själv att hon kanske övertolkade målningarna och det må hon ha gjort - men vad gjorde det. När guiden trodde att denna unga kvinnan, på Ernst Josephsons tavla, hade dånat på grund av att hennes man hade avslöjats som falskspelare trodde maken att hon hade svimmat för att mannen hade brutit förlovningen. Vem har tolkningsföreträde?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar