tisdag 16 oktober 2012

Hotad till livet

Det låg ett litet fint kort i brevlådan, när jag kom hem i går kväll. Kortet såg så trevligt ut men när jag vände på det, blev jag hotad till livet!

Andra  meningen började så här:
"För ökad ålder ger sämre motståndskraft och risken är stor att just du drabbas. I bästa fall blir du sängliggande ett par veckor med hög feber, frossa, hosta och ont i kroppen. I värsta fall får du svåra följdsjukdomar som till exempel lunginflammation. Då kan influensan kosta dig livet."

Det är ganska uppenbart att man vill att jag ska vaccinera mig mot influensa och gör jag inte det gamblar jag - med livet som insats. Men hur stor är risken? Detta är den vägledning jag får.

Vaccinerar jag mig minskar risken att bli sjuk med 50 procent. Blir jag ändå sjuk minskar risken för svåra följdsjukdomar med upp till 50 procent och dödligheten med upp till 20 procent.

Hur kan man tro att någon som jag, som verkar så ytterst skör och skröplig, ska fatta detta. Min alerte man trodde att det betydde att risken att bli sjuk och allvarligt sjuk minskar om man vaccinerar sig men blir man, trots allt, allvarligt sjuk är andelen som dör större bland de som vaccinerar sig än bland de som inte gör det. Haja ni?


Svårt att veta hur man ska göra men i vågskålen för vaccinering ligger i alla fall priset. Här är det gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar