söndag 28 oktober 2012

Studieresa

Dagen började tidigt (05.00) - för avfärd först till flygplatsen och sen till Cuzco.

När vi for över Anderna hade vi en enastående utsikt men jag kunde inte låta bli att tänka på det där planet som störtade här för en massa år sedan. De som överlevde fick en fruktansvärd vinter eftersom man inte kunde hitta planet och rädda människorna (det finns en film baserad på olyckan som jag sett ett par gånger) och det var verkligen läbbigt när vi skulle landa - massor med berg och en tvär gir för att komma till själva flygfältet. Min granne, som kom från Brasilien, hoppades att de som körde planet kunde sitt jobb och det gjorde de nog för vi kom lyckligt och väl ned. Så fort vi lämnat flygplatsen blev vi ”attackerade” av en massa försäljare. Vi köpte bara en påse cocablad - ska hjälpa mot höjdsjuka och en massa annat.
 
 
Frukostförpackning på flyget till Cuzcos
På flygplatsen möttes vi av en guide som tog oss in till Cuzco och sedan vidare genom Inkadalen upp till Pisaq där vi gick runt och beundrade alla terrasser och tittade på ett nekropolis (en stad för döda). Vi titta också på lamadjur av olika slag och smakade på hembryggt majsöl.
 
 
Cuzco ligger på 3 350 meter över havet och färden fortsatte uppåt tills vi nådde etappens höjdmål på ca 3 800 meter. Jag kände av den höga höjden – lite yr och viss huvudvärk – så jag tuggade några cocablad. Kanske hjälpte det, kanske inte - svårt att avgöra. Inkadalen verkar vara mycket torr - allt är brunt. När regnperioden kommer i december börjar det nog grönska.



 
Inkadalen kan nog bäst beskrivas med ordet magnifik. Vilka berg och vilka terrasser! Terrasserna från inkatiden är skyddade och får inte längre användas för odling men är så imponerande. Nu, när jag vet hur terrasser ska se ut, ska jag nog få till min egen lilla terassodling i stugan till sommaren - bra att vi gjorde denna studieresa.


 

3 kommentarer:

  1. Lämna inga kissprov i tullen... Och bladen får nog stanna kvar i Peru. Fortsatt trevlig trip!

    SvaraRadera
  2. Cocablad mot huvudvärk. Det kanske man skulle testa! Vad bra att ni inte är i nordamerika föressten så ni slipper stormen Sandy! Kram från Åsa som har höstlov nu.

    SvaraRadera
  3. Häftiga berg, läskigt att befinna sig så högt ovanför havet, hoppas huvudvärken försvinner. När kommer ni tillbaka till Sverige?

    SvaraRadera