onsdag 14 januari 2015

Den motvillige kommunisten*

Den andra boken på bokcirkelns tema Indokina var Collin Cotterills bok "Den motvillige kommunisten".

I "Den motvillige kommunisten" är handlingen förlagd till Laos och precis som när vi läste Fröberg Idlings bok "Sång till den tid som ska komma" fick jag mest utbyte av boken genom att googla och lära mig lite om landet. Nu vet jag var Laos ligger och jag har elementära kunskaper om landet och dess historia.

De flesta tyckte nog att boken var "så där". Den kan gå under kategorin lättare underhållning men att kalla den för en deckare/thriller tyckte en av deltagarna var "falsk varubeteckning". Jag uppfattade boken som en skröna med många överdrifter men den var också en "uppgörelse" med kommunism och miljöförstöring.

Nej, "Den motvillige kommunisten" var ingen höjdare, knappt värd de timmar det tog att läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar