fredag 16 januari 2015

Seder

Min frissa kommer från Vitryssland.  När hon klipper mig brukar vi prata om olikheter mellan våra länder - sist pratade vi om jul- och nyårsfirande. I Vitryssland fick man inte fira jul på 70 år. Därför övergick man till storfirande av nyår istället. Den traditionenen har man fortsatt med.

På nyårsafton träffas man vid sextiden, hemma hos någon, och äter middag - rysk sallad och champagne är obligatoriskt - sen fortsätter man fira hela natten. När grannarna släcker ljuset vid tvåtiden, börjar dansen på det vitryska nyårskalaset. Där festar man ända till klockan sex på morgonen. Då har man hållit i gång i tolv timmar.

I Vitryssland ger man inga nyårslöften, som vi, däremot önskar man sig något. Om vi gjorde så - önskade i stället för lovade - skulle jag slippa leva upp till mina återkommande bantningslöften. Det skulle räcka att jag  önskade mig smal.

Bildresultat för rysk sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar