lördag 31 januari 2015

Det ryska köket**

Jag tror att nästa trend bland restauranger och "kök" blir "Det ryska köket". Vi har prövat på det franska, det italienska, det japanska, det kinesiska, det tailändska, det peruanska, det grekiska och det libanesiska så nu är det väl hög tid för det ryska.

Denna min tro baserar jag på Irina Dergachevas bok som heter just "Det ryska köket - en historisk resa". Sara Danius tippsade om boken i sitt vinterprogram. När jag hört Sara Danius lovord beställde jag boken på biblan. Visst var det en intressant bok men jag hade förväntat mig mer. Första delen handlade om rysk mathistoria, andra delen bestod av recept. En del recept var kryssmarkerade - gissar att de var de rätter som den förra låntagare provlagat. Jag lagade inte en enda rätt men jag läste igenom de flesta och bestämde mig för att köpa boken - om den kommer på rean - och testa en del av de kryssmarkerade rätterna även jag - kanske Sjtji på-monastyrski (kålsoppa på klostervis), Befstroganov klassiteski (Biff Stroganoff, klassisk variant), Fiskrätt från Raspotins tid eller varför inte Lammgryta i kruka på Sjusjenskojevis. Rysk mat verkar skiljer sig rejält från den mat vi vanligtvis lagar och "köket" verkar mycket generöst med många rätter vid varje måltid. IInnan jag bestämmer mig för vilka rätter jag ska laga ska jag kanske diskutera saken med min frissa.

En enklare variant än att skaffa boken och laga maten själv vore att besöka en rysk restaurang och pröva något som är tillagat av expert efter gamla ryska traditioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar