onsdag 28 januari 2015

Rinkeby

När lilla barnbarnet blev sjukt följde jag med honom och dottern till närakuten i Rinkeby - förorten med dåligt rykte efter oroligheterna med bilbränder och annan förstörelse. Jag hann inte se så mycket av själva området - bara husen krig närakuten. Där såg det prydligt och fint ut.

För att kunna bilda mig en bättre uppfattning om Rinkeby åkte jag dit igen. Det var enkelt - tunnelbana ändå fram till torget.Väl framme promenerade vi runt. Mitt första intryck bestod. Jag tyckte det såg fint ut i Rinkeby. Man byggde och renoverade för fullt - då blir det ju alltid lite stökigt runt i kring men i övrig var det snyggt. Husen var välskötta, inget klotter, inga trasiga rutor, inga gardiner som hängde ut genom fönstren och fladdrade, inget skräp kastat på marken. Jag kunde inte se att man vandaliserat någonstans. Visst var många hus höga men Rinkeby är ett område som har sina rötter i miljonprogrammet och då byggde man höghus. "Insprängt" bland höghusen fanns det också trevåninghus.



Det mest iögonenfallande i Rinkeby var det stora inslaget av invandrare. Vi såg en förskoleklass på promenad där inte ett enda ett av barnen såg ut att ha svenskt ursprung. När vi tog oss en kopp kaffe vid torget var det tydligt att detta var en träffpunkt - för män. Så såg det ut när vi var i Marseille också.


Jag kunde naturligtvis bara titta på ytan. Arbetslöshet och s.k. utanförskap, som sägs var grunden till många oroligheter, kunde jag inte bilda mig en uppfattning om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar