lördag 24 januari 2015

Förskräcklig

Innan vi åkte till Berlin läste jag en deckare där handlingen utspelades i Tysklands huvudstad. Ganska bra tyckte jag. När jag nu fick se att samme författare Thomas Engström hade gett ut bok nummer två, i den planerade serien om tre böcker med "hjälten" Ludwig Licht, beställde jag den på biblan. Det skulle jag inte ha gjort. Det var en, i mitt tycke, urdålig bok - trots fina omdömen.

"Söder om Helvetet" (*) handlar om Ludwig Lichts stordåd. En ung pojke blir mördad två veckor innan det ska vara kongressval i USA. Skulden läggs på en av kandidaterna från Pennsylvaina. Då kalla man in en gammal Stasiagent för att reda upp det hela. Bara det - USA anlitar en agent från gamla Östtyskland för att lösa sina problem. Nej, jag skulle ha lytt en av mina kamrater i bokklubben som säger: "Återstoden av mitt liv är för kort för att jag ska lägga ned tid på dåliga böcker. Börjar jag läsa en bok jag inte gillar lägger jag undan den och letar reda på en bra bok i stället."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar