tisdag 13 januari 2015

Varför är fransmännen så franska?

I onsdags när jag satt på bussen, på väg till min Pariskurs, läste jag på telefonen att islamister trängt in på en tidningsredaktion i Paris och skjutit ihjäl flera tecknare och journalister.

Vi börjar alltid våra fransklektioner med att prata om vad som hänt sen förra veckan, om någon klippt ut artiklar om Frankrike och om någon sett en ny fransk film. Vår fransklärarinna pratar franska - sakta och tydligt - ger synonymer och översätter när det krävs. I onsdags var ämnet givet men det var inte lätt att diskutera något så här dramatiskt och fruktansvärt på ett språk vi behärskar så dåligt.

Fransklektionen följdes av en dubbellektion i fransk nutidhistoria. Då blev det lättare att fördjupa diskussionerna. Det  blev en extra intressant lektion eftersom vi hade en "gästlärare", Tomas Lindbom - en riktig frankofil. Han har bott och jobbat i Frankrike och bor fortfarande i Paris en vecka i månaden. Han verkade mer insatt än många i det politiska livet i Frankrike. Det blev en mycket givande lektion med kopplingar bakåt i tiden, som gjorde att jag nu tro mig förstå varför man är så fransk i Frankrike.

Tomas Lindblom har bloggen "Lindbom på franska" - där han berättar om sitt franska liv. Läs den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar