lördag 9 april 2016

Fjärde våningen

Nu befinner jag mig högt ovan mark i Amsterdam.

Vi, några Birkagårdare och jag, är på minisemester i Holland. Vi ska besöka staden den Bosch och titta på den stora Boschutställningen. Men vi började vår resa med två dagar i Amsterdam, staden med de smala, höga husen, de många kanalerna och alla cyklarna.



Jag visste sen tidigare att husen är väldigt höga men jag visste inte hur jobbigt det är att bo på fjärde våningen i sådant hus - utan hiss. Det gäller att tänka efter innan man går ut, för har man glömt något är det inte läge att gå upp igen.


Gatulivet i Amsterdam är rörigt och rörligt - otroligt mycket folk och cyklister som kommer farande från alla håll. I "det röda distriktet" är det extra mycket folk. Det är en livlig och, i mitt tycke, mysig stad där gångare och cyklister dominerar medan bilisterna är fåtaliga.  Enligt podden Staden är det livsfarligt att som turist ge sig ut och cykla men fastän alla kör fort och vi inte såg en enda cyklist med hjälm lär det inte ske många olyckor.


Det är inte bara cyklar och folk man ser utefter gatorna. I var och vartannat gathörn finns det en Coffeshop. Jag försökte övertala mina kamrater att vi skulle fika i en av dessa Coffeshops men de förhöll sig väldigt kallsinniga till mitt förslag.



1 kommentar:

  1. Hälsa dina kompisar att dom är ena riktiga fegisar som inte vill fika på en coffeshop. Man blir ju inte portad om man nöjer sig med en kopp kaffe

    SvaraRadera