fredag 29 april 2016

Halle

I Halle skulle vi besöka ett historiskt museum men det kändes lite märkligt att börja en fin dag med ett mörkt museum så vi tog i stället en promenad genom stan och prövade på de allmänna kommunikationerna  - vi tog en tur med spårvagnen.


Mitt inne i stan går spårvagnarna på enkelspår
Överallt är det fint och prydligt, rent och snyggt. Jag är förvånad över att det ser ut som det det gör i gamla Östtyskland - rent överallt och till "90 procent" består städerna av vackra och välrenoverade gamla hus.



I bland kan man se hus som är byggda efter kriget. De har ett likartat, speciellt "utseende" men är välskötta även de. Jag tycker de är snygga. Men så, rätt som det är, dyker det upp några förfallna hus - hus som ser ut som jag trodde flertalet hus skulle se ut. Det "Östtyskland" jag hade förväntat mig att möta finns inte. Det har hänt mycket sen 1990 då Östtyskland införlivades i Västtyskland och det nya Tyskland bildades. Att öst skulle ligga långt efter väst ser man som turist inte ett spår av.



Men det är inte bara städerna vi besökt som är fina, även landskapet vi åker genom är mycket vackert - ett kuperat, öppet landskap med stora gula rapsfält (rapsen blommar i skiftet april maj). Inte nog med att här är fint - de tyskar vi mött och pratat med är trevliga och tillmötesgående - gör sitt bästa att förstå vår knaggliga tyska och är öppna för att prata engelska även om de ursäktar sig för att de pratar så dåligt. Men de försöker trots allt.

Skyltar med kända namn


Jag tror jag håller på att omvärdera min bild av Tyskland. En nackdel har jag dock upptäckt. Internetuppkopplingen är väldigt långsam. Om det finns uppkoppling på hotellet måste man hämta koder i receptionen och logga in gång på gång. I Dresden kostade det 8 € att få uppkoppling på rummet. Här finns en förbättringspotential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar