lördag 30 april 2016

Republikens huvudstad

Weimar är en mycket vacker stad. Imponerande vacker. Fantastiska parker, palats och kyrkor en masse. En av de finaste städer jag besökt.

Weimar är också Goetes och Schillers stad. Alla guider pratar om just Goete och Schiller och det stora inflytande de haft på tysk kultur. Jag känner bara dessa giganter till namnet, har inte läst ett ord av vad de har skrivit om de inte ingick gymnasiets lärobok "Dikt och Tanke" och gjorde de det, har jag glömt vad där stod.

När vi närmade oss Weimar sa vår humoristiske guide att i Weimar kan ni titta på Goetes haus och Schillers haus men ni kan naturligtvis också gå till Bauhaus. Kul! Vem skulle gå till ett byggvaruhus när det finns så mycket annat intressant att titta på. Men vår Weimarguide (vi har lokala guider i varje stad och på varje museum) som visade oss runt i stan ledde oss, efter det att vi tittat på Goetes trädgårdshus, just till Bauhaus. Då fick jag skämmas (inombords) - jag som "studerat" Bauhausskolan i ett helt år hade glömt att den startade i just Weimar. Vår vitsige guide hade för ovanlighetens skull varit seriös när han föreslog att vi kunde kolla på Bauhaus och då tyckte jag han var extra rolig.

Interiörbild från Bauhausskolan
Weimar är också känt för att ha gett namn åt Weimarrepubliken, den demokratiska tyska republiken som varade från första världskriget till 1933. Inte långt från Weimar, på vägen till Wartburg, ligger koncentrationslägret Buchenwaldt men det fick vi tyvärr inte besöka.

Goetes trädgårdshus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar