tisdag 21 november 2017

90 minuter

I natt snöade det i Stockholm. I morse var det kaos i kollektivtrafiken.


Hur kan en decimeter snö förorsaka så mycket strul, frågar sig en f.d. norrlänning. Jag minns hur imponerad jag var av den snöröjning man hade i Sundsvall när vi flyttat dit. Men norrlänningarna var missnöjda och klagade. Då tänkte jag alltid "Var glada för att det inte är snösvängen i Götet som jobbar här." Hade det varit i dag skulle jag kunnat lagt till "...eller i Stockholm". På den tiden kunda man dessutom snacka om snö och kyla - inte en futtig decimeter.


Det snöade alltså bara en dryg decimeter och allt ställdes på kant. Jag var bereddd på det värsta och gav mig i väg i god tid till min brigekurs men eftersom  lokalbussarna var inställda kom jag ändå för sent. Jag var inte ensam.


När jag skulle hem var bussen 90 minuter försenad. Hur kan bussen bli 90 minuter sen när hela körsträckan tar fem minuter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar