söndag 5 november 2017

Skor

Klas Östergren beskriver i "I en skog av sumak" hur en ung amerikan kommer inhalkande i en skolklass i ett par brogues. Eftersom jag inte hade en aning om vad brogues var, fick jag googla och upptäckte till min förvåning att skor inte bara är skor.

Jag kände naturligtvis till att det finns sandaler, gympaskor, loafers och vanliga snörskor men att skor (som för mig är just skor) skiljer sig åt i små detaljer, har olika namn och används vid olika tillfällen tillsammans med olika typer av kläder var en förborgad hemlighet. Jag börjar tro att skor är en klassmarkör eller i alla fall var. Nej, skor visar nog, än i dag, vilken grupp man vill tillhöra.

Det som är viktigt för mig  - pris och passform - måste man helt bortse ifrån om man ska kunna glida in i ett sällskap och direkt väcka uppmärksamhet och beundran. Man signalerar olika saker beroende om man har på sig:

Brogues


Halvbrouges (inget w)


Oxfordskor (sluten snörning)


Derbyskor (öppen snörning)



Blücherskor (den del som håller snörningen är inte påsydd)



Det är, som jag alltid har tyckt, förvånande vilka "nyttigheter" man kan lära sig bara genom att läsa romaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar