lördag 18 november 2017

Elgaland-Vargaland

Innan jag gjorde min djupdykning i asfalten hade jag varit på Moderna Museet med mina kurskamrater på Birkagården och tittat på utställningen Elgaland och Vargaland.


Mycket speciell utställning som jag antar är satir eller provokation mot nationalstater - lite svårt att förstå. Utställningen ska erinra om att det är 100-års jubileum för dadaismen

Två konstnärer har skapat det fiktiva landet "Elgaland-Vargaland" som ligger på gränsen till andra länder, ska avspeglas i deras flagga som dock ger andra obehagliga associationer. Men det är väl det som är meningen - "Se upp vad som väntar utanför dörren!" - tror jag de vill säga. Man befinner sig i detta land när man t.ex. "boardar" ett flygplan. 





Man uppmanar alla att skjuta kungar och visar Karl XIIs kranium med hål i tinningen. Man har upphävt döden. Man har ansökt om medlemskap i FN. Man har egna frimärken, mm. 

Vem som helst kan bli medborgare detta Schlaraffenland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar