söndag 11 mars 2018

Egentid

Har länge förundrat mig över att alla är så stressade och slutkörd nu för tiden - går in i väggar och dörrkarmar. Tycker inte folk skulle ha mer att göra idag än för 30-40 år sedan. Snarare motsatsen eftersom Rut blivit så allert. Men jag har alltid varit ensam om mina åsikter och får höra att jag inte fattar hur det är idag.

Men tänk, nu har jag plötsligt fått meningsfränder - två stycken. Kulturministern säger att hon inte har någon speciell egentid utan ägnar sig åt två saker - jobb och familj - allt annat som att gå på gym och umgås med vänner få anstå och Amelia Adamo tycker i princip samma sak. Hon anser att den eftertraktade "egentiden" har man parallellt med allt annat och den behöver inte planeras in.

Se tiden an.  Allt behöver inte göras just nu - är min åsikt.

Snabbt som ögat ilar tiden med allt jobb förbi och man har hur mycket tid, egentid, som helst och kan göra det man vill och inte hunnit med tidigare. Utan problem kan man ge sig ut på tågresa och inte ens bli upprörd när tåget blir nästan två timmar försenat. Det är bara att lugnt sitta kvar och läsa vidare i sin bok och veta att det jag inte hinner med i dag gör jag i morgon eller struntar i.


Dessa visdomsord är gratis och franco men jag tror, uppriktigt sagt, inte att någon kommer att bry sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar