måndag 19 mars 2018

Stenarna skola ropa

"Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa och skriva" - så börjar radions bokcirkelbok "Stenarna skola ropa". Inledningen lär vara berömd - precis som inledningen i Camus "Främlingen".

Intressant grepp att börja en deckare med att tala om vem som är mördare - vem som kommer att mörda en hel familj.

På den mycket idylliska engelska landsbygden bor en fin engelsk familj (allt är mycket engelskt) som har svårt att klara sig utan hushållerska - men råkar anställa fel person.


Istället för att fundera på vem som har begått mordet, som jag vanligtvis gör, funderade jag på hur morden ska äga rum i denna Ruth Rendell-bok som också är SR bokcirkelbok. Jag gillade boken och jag tyckte Ruth R gav liv och karaktär till personerna även om de framställdes alltför svart/vita.


Radionföjetongen var uppdelad i tre delar. Efter varje avsnitt diskuterade tre personer det lästa partiet. Roligt att lyssna på vad radions tre proffstyckare hade för åsikter. Jag måste väl erkänna att det var ganska insiktsfulla och kunde läsa in mer än jag kunde. Till exempel kunde den deltagare som var psykoanalytiker ge förklaringen att allt bottnade i en obearbetad sorg efter mannen första hustru tillika dotterns mor. En förklaring som inte fanns i min tankevärld.

Men i det stora hela gick det till på samma sätt som i vår bokcirkel. En skillnad är dock att deltagarna skulle plocka ut var sin mening som de tycker är intressant och säger något om boken. Ska föreslå det vid vår nästa träff i Gröndalscirkeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar