söndag 11 mars 2018

Så engelskt

Boken "Tre män i en båt" handlar om tre, till synes, helt friska män i obestämd ålder från den engelska överklassen. De sitter och klagar över sina krämpor och bestämmer sig för att ta en båttur på Themsen för att samla krafter.

Resan startade i Kingston och slutar i Oxford två veckor senare.


Boken handlar om förberedelserna för båtturen och själva turen då de tre männen och deras hund sakta tar sig fram på Themsen och passerar den ena slussen efter den andra. De råkar under sin färd utför de mest dråpliga händelser.


En trevlig, myckel engelsk bok där allt sker i ett lugnt tempo.

Jag skulle karaktärisera "Tre män i en båt", som författades av  Jerome Jerome  för 130 år sedan, som en nonsensroman. Berättarpersonen, J, uppfattade jag som Jerome Jerome själv.


Först lyssnade jag på boken två gånger (lätt att tappa koncentrationen när inget speciellt händer), sen tittade jag på en filmatisering av den och kunde följa männens långsamma roddtur genom en pastoral idyll. Slutligen läste jag valda delar boken.

Man kan inte säga annat än att jag har gjort min bokcirkelhemläxa den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar