torsdag 22 mars 2018

Lärkstan

Det finns ett område i Stockholm som kallas Lärkstan - i ytterkanten av Östermalm. Snygga tegelhus huvudsakligen uppförda mellan 1907 och 1917. Det är här det "fina" folket  bor.


Jag går förbi husen ibland men har aldrig varit inne i något - känner ingen som bor där.

Men går man på Birkagården kan man till och med få komma på besök i Lärkstan - visserligen inte hos någon utan något men det är bra nog.


Vi  besökte den Lettiska ambassaden. Blev bjudna på kaffe och kaka och fick lyssna på ett långt, ganska svårförståeligt föredrag på engelska om Lettland. Jag lyckades ändå snappa upp en del och har nu lite lösa planer på att åka till Riga.


Vad jag inte fick grepp om var ambassadörens långa utläggning om "korridoren". Antog att det handlade om hur man reser till Kaliningrad men när jag kollade på kartan gränsar Kaliningrad inte till Lettland utan till Litauen.


Kan ambassadören verkligen ha missuppfattat det hela? Nej, det tror jag inte. Jag tror han sa att det går en "korridor" från Ryssland genom Lettland och Litauen till Kaliningrad - det var bara det att jag inte förstod. Det skulle vara roligt att åka även till Kaliningrad - undrar om man får åka i korridoren om man inte är ryss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar