måndag 24 februari 2020

Avtryck

Började dagen med morgonbridge! ! Fortsatte sen direkt till Karlaplan där jag skulle träffa min "gamla" klasskamrat och äta lunch.

När jag satt på 4ans buss funderade jag på var vi skulle äta. Det hade jag inte behövt. Ett utmärkt förslag hade tänkts ut på annat håll - vi skulle gå till Filmhuset. Deras restaurang har härlig utsikt över Gärdet och god mat.


På Filmhuset är man miljömedveten. Innan vi gick in på restaurangen blev vi upplysta om vilket koldioxidavtryck vår lunch skulle göra på atmosfären.


Utsläppet från Skomakarlåda med ölbrässerad högrev (5,3 kg CO2e) är mer än 500 procent högre än från Indisk linsgryta med kokos (0,8 kg CO2e).

Vad skulle vi välja? Det som verkade godast eller det som förorsakade minst koldioxidutsläpp?


Valet föll på skomakarlåda! Toppengod skomakarlåda gjord på högrev från Australien! Vart tog vårt miljöengagemang vägen?

Även om vi inte gjorde vad vi kanske bort göra så kan man ändå se att folk påverkas och sakta, sakta verkar utsläppen minska - i alla fall på Filmhusets servering. Nästa gång jag går dit, kommer jag nog att vara jättesugen på miljövänlig linsgryta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar