söndag 26 juli 2020

Besviken

När jag hade bakat mina Coronawienerbröd, åt maken och jag två var. De var goda och de var frasiga - precis som wienerbröd ska vara. Tror aldrig jag smakat godare.


Dessa delikatesser måste sparas och bara avnjutas i fint sällskap - tänkte jag. Inget hemmafika på dom inte!

Jag bestämde mig därför för att frysa in samtliga som var kvar. Började med att frysa dem styckvis. Sen la jag dom i plastpåsar om fyra och fyra, gjorde påsarna "luftfria" och stoppade tillbaka alla i frysen.

Trots att jag haft finbesök av barn och barnbarn i flera veckor har ingen fått så mycket som en smakbit.


Men idag, när vi skulle bort på 12-kaffe (= 11-kaffe när det råder sommartid), skulle jag lyxa till det. Tog i god tid fram en påse ur frysen. Tyvärr hade wienerbröden inte hunnit tina innan kaffet hälldes i kopparna så en microomgång blev av nöden.


Jag vet inte om det berodde på micron eller infrysningen men direkt när jag tog den första tuggan kände jag det. All frasighet var som bortblåst! Vilken besvikelse!

När jag kom hem och berättade hur misslyckat allt blivit sa alla att felet var att jag värmt dem i micron. "Wienerbröd ska tinas och värmas i vanlig ugn - det vet du väl!"

Samma kväll bestämde jag mig för att testa ugnsteorin. Jag skulle bjuda "hemmafolket" på ett smakprov. Satte ugnen på 100° och stoppade in fyra wienerbröd för upptining - ett halvt till oss var.


Succé - jag kunde återigen bjuda på goda och frasiga wienerbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar