fredag 24 juli 2020

Chassider

För många år sen läste jag Nina Solomins reportagegebok "Ok, amen". Gillade den verkligen. Boken handlar om chassider i Williamsburg. När vi var i New York 2015 och bodde i Brooklyn var det därför givet att vi skulle åka till Williamsburg och känna in den atmosfär Nina S beskrivit så fint.


Jag har nyligen sett hela tre filmer om ultraortodoxa judar och borde fått nog av denna extrema religion, men inte har jag det inte. När Nina Solomins bok kom ut i nyutgåva och blivit inläst av författaren själv var det ingen tvekan om vad jag skulle ägna några timmar åt, denna regniga sommar. Börjar smått tro att reportageböcker är min favoritgenre.


Nina S bodde i Williamsburg under ett år och lyckades under detta år få flera vänner bland de ultraortotodoxa judarna - att hon själv är judinna underlättade säkert hennes närmanden. Chassiderna lever i sin egen värld. En värld omgiven av höga osynliga murar. En värld som det är mycket svår att tränga in i. Fantastiskt att hon lyckades "komma innanför murarna". Hon får flera vänner, får följa med på bröllop och fester. Hon blir till och med hembjuden till folk. Det är detta år hon skrivit om i boken "Ok, amen".


Bokens styrka ligger i att den är så personlig. Hon berättar om sina vänner och hon gör det fint och fördomsfritt.

En mycket intressant bok. Nina S gör dessa, i mitt tycke, "konstiga" människor mänskliga. Vi får inblick i en främmande värld. Böcker som den här tror jag hjälper till att "riva murar" (men jag vet inte, kan ju också ha motsatt effekt). Det är bara att hoppas att de ger ökad förståelse för människor som ser annorlunda ut och har andra värderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar