onsdag 15 juli 2020

Tre på raken

Fick tips om att Maria Adolfssons deckare skulle vara bra. Jag gav mig därför i kast med de tre hon hittills skrivit. Passade bra när man befinner sig på minimalt utrymma och regnmolnen fastnat över just den lilla stugan vi sitter i.

Tog böckerna i tur och ordning; först "Felsteg", sen "Stormvarning" och sist "Mellan djävulen och havet". Jag blev inte lika förtjust som tipsaren men tyckte ändå de var hyfsat bra.


I (på) den fiktiva önationen Doggerland, som ligger mellan England och Danmark (ungefär vid Doggers bankar), jobbar polisen Karen Eiken Hornby med att lösa det ena mordet efter det andra. Hon är duktig och kreativ men omges av "knäppisar" - dryg, överlägsen chef och enfaldiga kollegor. Tur att hon har en vapenbroder som stöttar henne.


Det är roligt med böcker där handlingen utspelar sig på udda avgränsade platser. Man blir sugen på att åka dit men den här gången (som de flesta andra) får det bli en resa i fantasin. Öarna är bra beskrivna - man känner hur kargt, blåsigt och utsatt livet är men jag får ingen uppfattning om hur många som bor där. Platsen känns ödslig men verkar ändå relativt tättbefolkad.


Morden känns hyfsat realistiska men däremot tycker jag Karens liv och hur hon behandlas och blir bemött är lite väl i överkant. Hur kan man behandla sina kollegor på detta sätt och kan verkligen alla chefer vara veritabla svin? Jag tycker dessutom att människorna framställs så "fyrkantiga". Det blir för mycket av allt - speciellt när man kör tre böcker på raken.


Om böckerna har något mer syfte än att roa för stunden måste det vara som inlägg i organisationsdebatten - att se till att varje organisation har bra chefer, att man lyssnar på sina medarbetare och visar förtroende. Men det är ju inget som jag behöver ägna mig åt eller ens bry mig om längre.

Blev många timmars trevlig läsning i gäststugan medan regnet öste ned utanför fönstren. I går, när det var uppehåll en stund, gjorde jag dock avbrott i min mördarjakt. Då passade vi på att åka vi till Fiskebäckskil och spela minigolf - ett välkommet avbrott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar