söndag 11 april 2021

Ghana

Vi lever ett mycket lugnt liv utan stress, utan åtaganden, utan resor och utan krav - ett liv som blivit tråkigt. Jag behöver ha fler inplanerade aktiviteter. Som läget är nu blir jag passiviserad och tar mig inte för något - hoppar till och med mellan böcker eftersom jag inte ids vare sig läsa eller lyssna klart något.

Vi har i alla fall var sin fast uppgift - att laga middag varannan dag. Medan maken anstränger sig mer och mer, tittar på matlagningsprogram på TV och ger sig på än den ena, än den andra läckerheter, lagar jag pasta. Jag har ännu inte fått till den där krämiga, goda såsen så det kommer att bli ytterligare många pastarätter framöver innan jag blir nöjd. Jag har dock ett riktmärke - inte pasta två gånger på raken.


Funderade lite på vad jag skulle hitta på till middag men innan jag bestämt mig dök det upp ett meddelande på fb att just denna dag skulle "Tannta Yaasaye's Red Foodtruck" stå under Essingeleden.


Afrikansk mat hör inte till vanligheterna i vår lägenhet och mat fram Ghana tror jag aldrig jag har ätit. Jag gjorde det därför lätt för mig, knatade iväg till Essingeleden och kom hem med två lådor "Domoda med lamm".


Omdömet om  denna lammgryta med sås och ris blev "ganska gott". Vi åt upp de två stora portionerna till sista riskornet så vi måste ju ha gillat det båda två trots den något sträva smaken - kan ha varit jordnötterna som gav känslan av strävhet i munnen.

När man inte får resa någonstans, kan man i alla fall pröva på "utländsk" mat och förflytta sig med hjälp av smaklökarna. Ghana finns inte med på min lista över platser jag vill åka till och "Domoda med lamm" fick mig inte på andra tankar men trots det var lammgrytan från Västafrika en trevlig variation i den enformiga Coronavardagen med sina ständigt återkommande pastamiddagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar