torsdag 15 april 2021

Kurtan

Sist jag fyllde år fick jag boken "Vandra i Stockholm" av dottern. Hon tyckte jag borde passa på att upptäcka nya okända platser medan Coronan härjar och jag har all tid i världen. I dag var det dags att börja "beta av".

Efter lite bläddrade bestämde vi oss för Björnö naturreservat på Värmdö. Vi laddade ryggsäcken med kaffe och nybakad surdegsfralla och gav vi oss iväg. När vi hade åkt en bit började allt kännas bekant och jag anade vart vi var på väg. Den här utflykten hade vi gjort en gång förut.


Vi kom fram till samma stora parkeringsplats som förra gången men den här gången valde vi en väg som ledde till Stockholms finaste badplats. Förklarar varför det fanns en stor parkeringsplats vid naturreservatet (där brukar det normalt vara knepigt med parkering ).



Vi klättrade omkring bland bergen tills vi kom fram till en båtplats där det stod ett fikabordet som väntade på oss. Medan vi drack vårt kaffe passade jag på att kolla när vi var här förra gången och lustigt nog var det på dagen ett år tidigare.


Trots det fina vädret var det kallt i vinden. När kaffet var slut var det lika bra att åka hem till soffan och värmen igen (tyckte maken som var tunnklädd och frös så han skakade). Hemma ägnade vi kvällen åt "Young Wallander". I likhet med "Unge kommissarie Morse" har vår svenska polis Kurt Wallander uppstått i en ung engelsktakande upplaga - inte så tokig även om serien verkar utspela sig i nutid men med en ung Kurtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar