torsdag 29 april 2021

Internationella bokdagen

Vi hade sen länge bestämt med några grannar att ta en gemensam promenad längs sjön Magelungen och avsluta med lunch på Farsta gård.


Dagen innan promenaden var jag beredd att ställa in. Hur trevligt är det att promenera i snöglobb och blåst? Men "allt kan hände och allt kan vände" som hon säger Babben och det var precis vad det gjorde.


Man har rustat upp promenadvägen längs Magelungen och gjort den riktigt fin, kunde vi se den soliga men kyliga dag vi gick utefter stranden. Gångbryggan ute i vattnet var en av de snyggaste jag sett.



Så till dagens första överraskning - en dubbelbok. En bok där det växte böcker. Vet inte om det verkligen var en bok men böcker var det förvisso. Farsta bibliotek ville på detta roliga sätt uppmärksamma internationella bokdagen och skänka bort en bok.



Jag norpade åt mig en och kände mig så nöjd men efteråt ångrade jag mig (men då var det för sent). Varför lämnade jag inte trädet som det var, så att andra också kunde glädjas åt den roliga idén. Det hade varit bättre att nån som inte har böcker på hög hade fått en bok. När ska jag hinna läsa "Bertie och hans vänner"?

Sen kom vi till ett fikabord och dagens andra överraskning. På bordet låg en bok med den fina titeln "Göteborg". Det kändes som nån hade lagt boken där för att jag skulle hitta den och ta den med - det gjorde jag inte. Lät den bara ligga kvar.


Väl hemma insåg jag att denne någon, liksom jag, hade tagit en bok från bokträdet och, liksom jag, ångrat sig och lämnat den till någon förbipasserande göteborgare. Det var då jag skulle gjort min insats och gått tillbaka med båda böckerna till bokträdet men är man långsam i sin reaktion har tillfället gått en ur händerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar