tisdag 20 april 2021

Zorn

För några år sen hade Akvarellmuseet på Tjörn en Zornutställning. Jag blev mycket imponerad över hur skicklig han var - mannen från Dalarna. Undrar om det finns någon som kan måla vatten och tyg som han.

Nu har Nationalmuseum en stor Zornutställning där man visar såväl akvareller som oljemålningar och etsningar. Jag kände igen flera akvareller från Tjörnutställningen men när jag letade i min Tidlösablogg hittade jag inget om Zorn. Visserligen skriver jag inte om alla utställningar men Zornakvarellerna, som jag tyckte var så fantastiska, borde jag ha nämnt.

Akvarellmuseets hemsida fick jag förklaringen. Zornutställningen var redan 2004 alltså många år innan jag började blogga. Trots att det gått 17 år, sen Zorn var på Tjörn, kom jag ihåg utställningen som om jag sett den i förrgår. Kan bero på bra minne eller, vilket är mer troligt, på de fantastiska akvarellerna.


Nationalmuseets Zornutställning var stor. Där fanns inte bara akvareller utan också oljemålningar och etsningar - verk från hela hans konstnärskap.


Ett annorlunda grupporträtt 


Zorn blev, med all rätt, en gigant inom svenskt måleri. Vet ingen svensk konstnär, som målar bättre. Hans självporträtt i röd kostym kändes dock väldigt pompöst - tror han skulle fått problem om #metoo hade dragit igång på hans tid.


För länge sen fick vi en Zornetsning efter makens föräldrar. De hade i sin tur fått den som bilaga i en tidning. Trodde jag skulle hitta "vår" dalkulla på utställningen men jag fick leta förgäves. Nu, efter att i alla år varit placerad i skymundan i sovrummet, tycker jag vår badflicka ska få en mer central plats i hemmet - en Zorn är ju ändå en Zorn.


Vår Zornflicka 

Efter all denna konst var det härligt att slå sig ned i solen med en kopp kaffe omgiven av något annat vackert.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar