söndag 17 maj 2015

Dåliga odds

I år kom jag igång med min vårsådd alldeles för sent. Eftersom nysådda frön ska vattnas regelbundet kunde jag inte så, förrän jag kom tillbaka från New York. Men inte ens då fick jag fingrarna ur -  trött och förkyld som jag var.

Men så en morgon var det läge. Glad i hågen öppnade jag min nyinköpta påse med såjord och sådde mina extra fina tomatfröer (köpta på vårmässan) i raka rader. Sen hade jag tänkt bära i väg lådan till en ljus, varm plats men då hände en liten "katastrofen" - lådan vek sig (plasten hade nog åldrats) och allt for i golvet.


Jag sopade ihop rubbet och hällde över jorden i en annan låda. De små fröerna var omöjliga att spåra. Om inget av dem smitit iväg i fallet, borde de dock ligga kvar i jorden. Jag vattnade och pratade lite uppmuntrande med dem men oddsen är nog, trots det, inte så goda för att det ska bli någon tomatskörd i år. Eventuellt får jag köpa färdiga tomatplantor. Ja, i värsta fall får jag köpa tomater direkt från grönsaksdisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar