söndag 24 maj 2015

Rosa Candida

Vissa böcker uppmärksammas mycket - andra inte alls. När en bok blir omskriven i en tidning, är det mycket troligt att man sen kan läsa om den "överallt". Vore bättre om tidningarna uppmärksammade olika böcker - fler författare skulle få uppmärksamhet och kanske bli framgångsrika.

En bok som jag läst mycket om är Rosa Candida av den isländska författaren Adur Ava Olafsdottir. Hade andra plats på NKs bästsäljarhylla. Fått pris som bästa roman i Franskrike. Jag beställde den på biblioteket och fick den i tid för att ta med den på resan.


Var den då så bra att den var värd all uppmärksamhet? Ja, jag tyckte den var bra.

Den var annorlunda. Skriven på ett korthugget sätt - som jag oftast gillar - ett speciellt, lite högtidligt sätt. Rosa Candida handlar om en ung isländsk man, rosennörd, som ger sig iväg på en lång resa för att börja jobba i "världens mest berömda rosenträdgård"! Hans mamma, som nyligen dött i en bilolycka, var också förtjust i rosor och lyckades med konststycket att odla denna känsliga blomma på Island. Mor och barn hade, under hans uppväxt, läst och tittat på bilder från den vackra klosterträdgården. När mamman dött ger sig sonen i väg till deras gemensamma trädgård. Med sig har han några exemplar av den sällsynta åttabladsrosen, som hans mamma odlade.

Jag har googlat för att få kläm på vart det är han reser (vore trevligt att åka dit) och hur en åttabladsros ser ut - lyckades inte med någotdera. Men så läste jag om Ronny Ambjörnssons bok  "Den hemliga trädgårdden - om trädgårdar i litteratur och verklighet" - nu står mitt hopp till Ronny.

1 kommentar: