måndag 4 maj 2015

Subway

Jag känner mig rätt rutinerad, som tunnelbaneåkare, och tycker att jag har lätt att förstå hur tunnelbanesystem är uppbyggda men när vi skulle göra vår premiärtur i New York gick det inget vidare.

Vårt första försök tog slut innan det startat för vi blev inte insläppta. Vi fick börja med att leta rätt på en station där det fanns biljettkassa och så klura ut vilken linje vi skulle åka. Sen gav vi oss i väg och då gick det undan. Det gick så fort så innan vi visste ordet av hade vi åkt för långt. 


Då kom nästa svårighet. När vi skulle åka tillbaka, för att komma till rätt station, visade det sig att man inte kan byta riktning var som helst. Det var bara att ta nästa tåg och åka vidare till en station som hade "övergång". Sen kunde vi åka tillbaka till rätt station, som visade sig vara fel eftersom vi inte kollat upp allt tillräckligt noga.


Hela tunnelbanesystemet verkar gammalt och slitet. Att åka med barnvagn eller rullstol är näst intill omöjligt men när det gäller att tigga överglänser man Stockholm. Fyra män gick runt från vagn till vagn och sjöng i stämmor, jättefint - jag tror det kallas barbershop. Jag tror varenda passagerare gav ett liter bidrag som tack för underhållningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar